Anlaşmalı Boşanma Nedir?

Anlaşmalı Boşanma evlilik kurumunu sonlandırmak isteyen eşlerin boşanma konusunda anlaşmaya vardıkları dava türüdür. Aynı zamanda çiftlerin boşanma kararıyla beraber nafaka, tazminat, mal paylaşımı, velayet gibi hususlarda da uzlaşmaya varmış olmaları gerekmektedir. Türk Medeni Kanunu’nda 166. madde ve üçüncü fıkrasında şartlar belirtilmiştir. Tarafların anlaşmaya varma hususu bu noktada önemlidir, evlilik birliğinin temelden sarsıldığına ve evliliğe bağlı diğer unsurlarda da mutabık olduğunu mahkemeye bildirmelidir

.Anlaşmalı Boşanma Şartları Nelerdir?

Çiftlerin Türk Medeni Kanunu’na göre en az 1 yıl evli kalmış olmaları gerekmektedir. 1 yıldan kısa süren evliliklerde anlaşmalı boşanma yoluna başvurulamaz.

-Anlaşmalı boşanma davasına iki tarafın katılmaması halinde duruşma yapılmayacaktır. Tarafları temsil eden avukatları bulunsa dahi duruşmaya tarafların katılması şarttır.

-Eşlerin her ikisi de boşanma ve boşanmaya bağlı unsurlarda mutabık olduğunu belirtmelidir. Eşler duruşmada bulunarak boşanmayı kabul ettiğini ve protokol maddesindeki şartlarında mutabık olduğunu özellikle hakim karşısında belirtmelidir.

Anlaşmalı Boşanma Ne Kadar Sürer?

Anlaşmalı boşanma yalnızca bir duruşma yapılmaktadır. Anlaşmalı boşanma duruşması sürecinde hakim protokol maddelerini tek tek okuyacak ve tarafların mutabık olup olmadığını, boşanmayı kabul edip etmediklerini sormaktadır. Ancak duruşma ile boşanma gerçekleşmemektedir, duruşma sonrasında da boşanma kararının kesinleşmesi için belli bir prosedürün tamamlanması şarttır. Duruşma sonrası taraflar boşanmış sayılmamaktadır.

Anlaşmalı Boşanma Kaç Gün ya da Ay Sürer?

Anlaşmalı boşanma davası uygulamada genellikle en kısa 10 gün en uzun olarak da 1,5 ay kadar sürebilmektedir.

Anlaşmalı Boşanma İçin Gerekli Belgeler Nedir?

Her davada olduğu gibi anlaşmalı boşanma davasını açmak için HMK’ye uygun bir dava dilekçesi düzenlenmelidir. Dava dilekçesi ekine ise tarafların imzalamış olduğu anlaşmalı boşanma protokolü sunulmalıdır.

Anlaşmalı Boşanma Davasında Hangi Mahkeme Görevlidir?

Anlaşmalı boşanma davalarında görevli mahkeme Aile Mahkemeleridir. Aile Mahkemelerinin bulunmadığı yerlerde ise Asliye Hukuk mahkemeleri davaya Aile Mahkemesi sıfatıyla bakacaklardır.

Anlaşmalı Boşanma Davasında Yetkili Mahkeme Neresidir ?

Anlaşmalı boşanma davalarında yetkili mahkeme sorunu yaşanmamakta olup; genel yetkili mahkeme;

-Davacının ikametgah adresi

-Davalının ikametgah adresi

-Tarafların son 6 ay ikamet ettikleri yerleşim yeridir.

Ancak bahsedildiği üzere anlaşmalı boşanma davalarında protokol düzenlendiği için genel anlamda bir yetki sorunu yaşanmamaktadır.